Pianoles

 

Algemeen
De kennismakingsles
De les
Tot slot

 

 

 

Algemeen

Sinds mijn conservatoriumtijd geef ik pianoles aan kinderen, volwassenen, beginners en gevorderden. Ik vind het nog steeds fijn andere mensen liefde voor de muziek en plezier in het muziekmaken en de piano in het bijzonder, mee te geven.

Voor we starten is er altijd een gratis en vrijblijvende kennismakingsles.

De kennismakingsles

Kinderen maken kennis met het instrument (en met mij). Ik laat zien hoe ze hun handen moeten houden en we nemen een kijkje in de piano of de vleugel en ik probeer mij een beeld van het kind te vormen. Is het goed geconcentreerd of juist snel afgeleid. Hoort het wat ik doe als ik iets voorspeel op de piano, kan het iets naspelen of kan het misschien zelf al wat spelen. Dat bepaalt voor een groot deel mijn aanpak en keuze van lesmethode voor het eerste half jaar.

Bij volwassenen kunnen bovendien nog heel andere zaken aan de orde komen zoals:

  • waarom ga je (weer) pianospelen
  • wat zijn je verwachtingen
  • wat vind je fijn om te spelen

Tot slot bespreken we uiteraard de praktische kant van het geheel zoals lestijd, lesduur, en de zakelijke kant.

De les

Als je nog nooit iets met muziek gedaan hebt zal in het begin de nadruk liggen op het aanleren van basisvaardigheden zoals: hoe houd ik mijn handen, algemene muzikale begrippen zoals hard/zacht, hoog/laag, noten lezen, tellen, enz. Daarvoor gebruik ik vaak de methode van Alfred Basic, (ook voor volwassenen is daar een versie van) maar ook Hal Leonard bevalt mij erg goed.

Maar ook als je al langer speelt, of je nu beginnend of gevorderd bent: Voor een goede muzikale ontwikkeling zijn er drie belangrijke factoren.

In willekeurige volgorde:

  • Techniek: Met een slechte techniek kom je op een bepaald moment niet verder. Gelukkig bestaat techniek uit meer dan alleen het studeren van toonladders.
  • Gehoor: Het ontwikkelen van het muzikale gehoor: van het naspelen wat je hoort en horen wat je zelf speelt naar je voorstellen hoe je het zou willen dat het klinkt. Of dat ook lukt is natuurlijk een heel ander verhaal.
  • Begrip: Hoe zit het stuk wat ik speel in elkaar, waarom moet ik Mozart anders spelen dan Chopin. Daar hoort uiteraard een stukje theorie bij, en dat komt in mijn lessen dan ook aan bod. Niet op een droge maar juist op een speelse manier aan de hand van de stukken die je speelt.

Tot slot

Bij de les staat altijd het plezier in het muziek maken voorop. Als je er plezier in hebt studeer je meer en gaat het beter, als het goed gaat vind je het leuker en als… Helaas werkt het ook zo de andere kant op: Als je weinig oefent ga je niet zo snel en wordt het minder leuk en… Bij kinderen (tot een jaar of 12) is daarom begeleiding en stimulans door de ouders een absolute voorwaarde. Het is niet realistisch van kinderen te verwachten dat ze iedere dag zelf achter de piano zullen gaan zitten om een half uur te studeren. Dat is slechts bij hoge uitzondering het geval. Ouders mogen van mij daarom altijd lessen bijwonen om zo te weten waar hun kinderen mee bezig zijn en wat ik van hen vraag.

Wilt u meer informatie over pianoles of iets anders weten, neemt u dan gerust contact met mij op via onderstaand formulier.